Plzeň si zaslouží kvalitní vkusnou reklamu, která respektuje hodnotu historického centra i moderních čtvrtí; ohleduplná reklama je navíc za určitých podmínek (ve srovnání s přemírou agresivní reklamy) efektivnější
- reklama sama o sobě není špatná věc, neregulovaná reklama se však brzy rozbují do takové podoby, že jednak (v kontextu podobně agresivních reklam) ztrácí efektivitu, jednak výrazně snižuje úroveň městského prostředí jako celku a tím i úroveň společnosti: přitom by veřejné (společné) prostory města mohly být kultivovaným prostředím na evropské úrovni
- smyslem regulace není reklamu zakázat, ale naopak ji zkultivovat do podoby, kdy bude obecně příjemnější, přijatelnější a v důsledku tedy i efektivnější
- úkolem veřejné správy je mj. pečovat o hodnototvornou a esteticko-vzdělávací funkci města a veřejného prostoru, Plzeň se po regulaci reklamy stane kvalitnějším místem pro život
- účinnou regulací se zároveň zamezí i negativním důsledkům ztráty estetiky veřejného prostoru, včetně větší náklonnosti společnosti k vandalstvím a dalším sociálně patologickým jevům; naopak je prokázáno, že kvalitní a esteticky hodnotné prostředí společnost kultivuje
- reklamou se myslí např. billboardy, megaboardy, citylighty, velkoplošné bannery, reklamy na fasádách a střechách domů, velkoplošné LED obrazovky, označení provozoven (firemní nápisy a tabule, vývěsní štíty apod.), polepy výkladců, vitrín, dveří, oken, tzv. lavičky zadarmo, oblepy stánků a dalších objektů ve veřejném prostoru, polepy zastávek MHD, hypercube, plakátovací plochy, „áčka“ a další mobilní reklama nebo reklamní konstrukce
- principy regulace je potřeba pro Plzeň stanovit na základě širší diskuse a kvalitní odborné práce, už nyní je ale možné se inspirovat celou řadou měst v České republice, která regulaci efektivně řeší, ať už formou městských vyhlášek či jinak (např. Brno, Praha, Uherské Hradiště, Luhačovice, Znojmo ad.)
- pro úspěšný průběh regulace je vhodné kombinovat nutná omezení (nastavení pravidel) s nabídkou pomocné ruky (odborné poradenství) a případně i vhodnými pobídkami (poskytnutí služeb – např. grafických, částečná finanční podpora změny, úlevy na poplatcích apod.)
- poznámka 1: základní principy kvalitní a estetické reklamy (či naopak vodítka, jak rozpoznat negativní vizuální smog) lze najít např. zde (Manuál Brno-střed / vizuální smog – Veronika Rút Nováková)
- poznámka 2: více informací o tom, proč se vizuálním smogem zabývat, je shrnuto v tomto článku
Souhlasíte, že Plzeň má na víc? Připojte se k výzvě a my vás budeme informovat, jak toho dosáhnout!
* Uvedením Vašeho e-mailu svobodně a dobrovolně udělujete Pěstuj prostor, z. s. souhlas se zpracováním Vašich osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů… („GDPR “) pro účely tohoto projektu; tento souhlas můžete kdykoliv odvolat zasláním zprávy s uvedením zájmu o vyřazení Vaší e-mailové adresy na info@pestujprostor.cz.